Hopp til hovedinnhold

Fra meningsløst til meningsfylt – Julies skolehistorie

Julie satset på drømmen. Nå er hun klar for å studere biologi! 

Å velge feil 

På videregående gikk Julie medier og kommunikasjon. Litt ut i det første skoleåret merket hun at det ikke var helt hennes type linje. Julie var glad i realfag, og hadde egentlig sett for seg at hun skulle studere noe realfagsrettet etter videregående. Vissheten om at hun hadde valgt feil linje og høyt fravær ledet henne inn i en ond sirkel som endte med et ufullstendig vitnemål. 

- Jeg skjønte at jeg ikke kom til å komme inn på noe av det jeg var interessert i. Jeg følte ikke at jeg hadde noen fremtidsutsikter, forteller Julie. 

Hun gikk noen år uten å vite hva hun skulle gjøre. I tillegg til at hun ikke hadde generell studiekompetanse manglet hun også realfagskompetansen som kreves for studiene hun drømte om. 

Livet er kort 

I en periode kjentes det ut som om alt var feil.  

- Så innså jeg at livet er kort, og jeg kan ikke bruke tid på ting jeg egentlig ikke vil gjøre. Jeg bestemte meg derfor for at jeg måtte gi drømmen min om realfag en sjanse, sier hun.  

Julie hadde venner som hadde gått på Sonans, og i tillegg fått gode karakterer. Hun syntes det hørtes lovende ut.  

- Jeg tok derfor kontakt med Sonans, mest for å høre om hva de egentlig hadde å si, og om de synes målet jeg hadde satt meg var realistisk, smiler Julie.  

Julie var usikker på om det i det hele tatt var mulig å gå fra et yrkesfaglig vitnemål som hun hadde, til et studiespesialiserende vitnemål med realfagsfordypning som hun ønsket seg. 

- Jeg var nysgjerrig på om det var noen andre som hadde gjort det før meg, og om det i det heletatt var mulig å endre så mye på et vitnemål som jeg hadde tenkt til å gjøre, sier hun. 

Julie ble beroliget av rådgiveren. Hun fikk hjelp med å sette opp en plan, og fikk høre om andre som hadde vært i samme situasjon som henne selv.  

- Det hjalp utrolig på motivasjonen å høre at vitnemålet mitt var noe som kunne fikses, og at jeg kunne få til det jeg ville, sier Julie.  

Bestill gratis rådgivning 

Tilbake på skolebenken  

I 2019 begynte Julie på Sonans, målet var realfagskompetanse. Fra første stund følte hun seg ivaretatt og lettet over å ha en plan. 

Sammen med dedikerte medstudenter og engasjerte lærere fant hun motivasjonen til å prestere høyt. 

- Om jeg satt et litt lavt mål for meg selv, var det alltid noen som var der og fortalte meg at jeg kunne gjøre det bedre, sier hun.  

Julie forteller at lærerne på Sonans var utrolig flinke. Hun trekker spesielt frem at de er gode til å motivere studentene, og loser klassen målrettet frem mot eksamen.  

- Jeg forsto alltid hva som var viktig å kunne på eksamen. Undervisningen var veldig rettet mot eksamen og jeg følte at jeg lærte alt jeg skulle, og ikke minst – jeg lærte noe i hver eneste time.  

Endelig realfag! 

På Sonans fikk Julie endelig sitt første møte med realfag.  

- Jeg synes det gikk veldig bra. Det gikk fort fremover, men jeg fikk god grunnforståelse med en gang, sier hun.  

Julie likte det høye tempoet. Hun satte pris på at det var lav terskel for å stille spørsmål, og at lærerne var tilgjengelige også utenom undervisningstimene.  

- Om jeg lurte på noe kunne jeg alltid sende en melding til læreren på ALF. Jeg følte også at de var genuint opptatt av at alle studentene skulle gjøre det bra på eksamen. Det gjorde at jeg følte meg sett og verdifull, forteller hun.  

Det viktigste Julie har tatt med seg fra tiden på Sonans er mestringsfølelse.  

- Før følte jeg at jeg ikke fikk til noen ting, og jeg følte meg som et avvik på videregående. Jeg gikk ut av Sonans med veldig tro på meg selv og masse motivasjon for fremtiden, sier hun.  

Straks biologistudent 

Til høsten ser det ut til at Julie endelig kan begynne på biologi.  

- Jeg følte nesten at det var som å leve i en boble da jeg gikk på Sonans. Alle var opptatte av å lese, og å forberede seg best mulig til eksamen. Erfaringen fra Sonans kommer jeg til å ta med meg videre i studielivet mitt.  

Vi ønsker Julie masse lykke til videre!