Halgord gikk fra 2 til 6 i naturfag
Feilmelding
- Deprecated function: Use of "static" in callables is deprecated in Drupal\user\Entity\Role::postLoad() (line 172 of core/modules/user/src/Entity/Role.php).
- Deprecated function: Creation of dynamic property Drupal\views\ManyToOneHelper::$handler is deprecated in Drupal\views\ManyToOneHelper->__construct() (line 24 of core/modules/views/src/ManyToOneHelper.php).
- Deprecated function: Creation of dynamic property Drupal\views\ManyToOneHelper::$handler is deprecated in Drupal\views\ManyToOneHelper->__construct() (line 24 of core/modules/views/src/ManyToOneHelper.php).
- Deprecated function: Creation of dynamic property Drupal\views\ManyToOneHelper::$handler is deprecated in Drupal\views\ManyToOneHelper->__construct() (line 24 of core/modules/views/src/ManyToOneHelper.php).
- Deprecated function: Creation of dynamic property Drupal\views\ManyToOneHelper::$handler is deprecated in Drupal\views\ManyToOneHelper->__construct() (line 24 of core/modules/views/src/ManyToOneHelper.php).
Uten vitnemål fra videregående tenkte Halgord at han ikke hadde mange muligheter. Nå er målet å studere medisin!
Dårlig fremtidsutsikter
Da Halgord gikk på videregående falt motivasjonen for å jobbe med skole. Han slet med å holde fokus, og fikk ikke ordentlig kontakt med lærerne. Det resulterte i at han gikk ut av videregående med bunnkarakterer. Hva han skulle gjøre videre visste han ikke. Han kom ikke til å komme inn på noen studier uten vitnemål og generell studiekompetanse.
Etter videregående tenkte Halgord at han ikke hadde så mange muligheter for fremtiden. Med et lavt karaktersnitt så han for seg at han måtte prøve å komme inn på skoler der karakterer ikke hadde så mye å si, eller som ikke krevde høyt snitt for å komme inn.
- Det synes jeg var skikkelig kjipt, forteller Halgord.
Fagene han ikke hadde vurdering i måtte han likevel gjøre noe med, og Halgord kjente noen som hadde tatt opp fag på Sonans før, og i tillegg fått gode karakterer. Han skjønte at han måtte gjøre noe med vitnemålet sitt og bestemte seg for å ringe til en rådgiver på Sonans. Hos rådgiveren fortalte Halgord at han alltid hadde hatt en drøm om å bli lege. Rådgiveren fortalte at det kom til å bli en stor jobb for han dersom han bestemte seg for å følge drømmen. Halgord startet forsiktig.
- Først tenkte jeg at jeg skulle ta opp de fagene jeg ikke hadde karakter i, slik at jeg i det minste fikk vitnemål, forteller han.
Fant motivasjon til å lære
På Sonans var det mange rundt ham som jobbet med fag på skolen, og Halgord lot seg inspirere av dem. Det var uvant for Halgord å sitte på skolen utover kvelden for å jobbe med skolearbeid. Det var noe han aldri hadde gjort før.
- Da jeg begynte på Sonans fikk jeg plutselig motivasjon til å lære, jeg ble veldig inspirert av menneskene rundt meg. Lærerne og rådgiverne på skolen var veldig flinke til å motivere meg, og jeg fant ut hvor mye jeg faktisk hadde kapasitet til å gjøre.
Den første sekseren
Da eksamen kom følte Halgord seg klar. Han hadde sittet utallige timer på lesesalen. Han hadde aldri jobbet så strukturert med pensum før, og var spent på om det skulle vise seg å lønne seg.
Det gjorde det. Halgord fikk sin aller første sekser!
- Det var en utrolig kul følelse. I tillegg var det gøy å fortelle de andre studiekameratene mine at jeg hadde fått min aller første sekser, gliser han.
Den gode karakteren ga mersmak, og Halgord kjente på noe han ikke hadde gjort på lenge – mestringsfølelse. Han skjønte at han kunne få til det han ville, og bestemte seg for at målet skulle bli medisin i Norge.
På videregående gikk Halgord studiespesialisering med samfunnsfaglige programfag. Et krav for å komme inn på medisin er realfag. Halgord måtte derfor endre vitnemålet sitt. På Sonans fikk han sitt første møte med realfag.
- Det har gått veldig bra. Jeg får de karakterene jeg trenger, sier han.
Man får til det man vil
Halgord har fått toppkarakterer i nesten alle realfagene han har tatt på Sonans. Han synes det er motiverende at ansvaret ligger på han selv, og at han får jobbe med pensum slik han har lyst til å gjøre det. Lærerne på Sonans oppfordret Halgord til å gjøre det så bra han kunne, og han fant stor motivasjon i det.
- Til andre som kanskje var i samme situasjon som meg på videregående vil jeg gjerne si at alt er mulig. Så lenge man jobber hardt og er motivert kan man få til alt man vil, avslutter han.
Det er Halgord et godt eksempel på.
Vi ønsker Halgord masse lykke til videre!