Hopp til hovedinnhold

Om muntlig eksamen i Norsk

Feilmelding

  • Deprecated function: Use of "static" in callables is deprecated in Drupal\user\Entity\Role::postLoad() (line 172 of core/modules/user/src/Entity/Role.php).
  • Deprecated function: Creation of dynamic property Drupal\views\ManyToOneHelper::$handler is deprecated in Drupal\views\ManyToOneHelper->__construct() (line 24 of core/modules/views/src/ManyToOneHelper.php).
  • Deprecated function: Creation of dynamic property Drupal\views\ManyToOneHelper::$handler is deprecated in Drupal\views\ManyToOneHelper->__construct() (line 24 of core/modules/views/src/ManyToOneHelper.php).
  • Deprecated function: Creation of dynamic property Drupal\views\ManyToOneHelper::$handler is deprecated in Drupal\views\ManyToOneHelper->__construct() (line 24 of core/modules/views/src/ManyToOneHelper.php).
  • Deprecated function: Creation of dynamic property Drupal\views\ManyToOneHelper::$handler is deprecated in Drupal\views\ManyToOneHelper->__construct() (line 24 of core/modules/views/src/ManyToOneHelper.php).

Har du lurt på hvordan muntlig eksamen foregår?

Syv kandidater møter til hvert parti (i praksis kommer sjelden mer enn fem). En og en kommer inn, og trekker en lapp hvor oppgaven står. Hvor mange oppgaver elevene kan velge mellom spørs på sensoren (sensor godkjenner oppgavene på forhånd). Kandidaten får 30 min til å forberede seg på et rom, med alle hjelpemidler, før han/hun blir hentet inn.

Selve eksamen tar mellom 15 og 30 minutter. Eleven presenterer først det han/hun har gjort ved hjelp av stikkord fra forberedelseshalvtimen. Deretter stiller jeg utdypende spørsmål, for å vise at eleven kan tingene grundig. Så er det sensors tur til å stille utdypende spørsmål (hvor mye de spør varierer veldig).

Til slutt stiller Sensor spørsmål om noe uforberedt, som kan være hva som helst i hele læreplanen. Derfor må kandidatene nå kunne snakke om absolutt alt i hele pensum. Denne delen tar fra 2-8 minutter, vanligvis.

Akkurat hva som skjer her avhenger veldig av hva slags sensor man har. Sensorer er veldig, veldig ulike. Noen er opptatt av fordypningsoppgaven, andre ikke i det hele tatt. Noen synes at det å nærlese tekstene er viktigst, andre liker ikke å høre for mye om tekst, og belønner i stedet idéhistoriske opplysninger om ulike perioder.

Som lærer forbereder jeg elevene godt på alle sensortyper slik at elevene kan prestere sitt beste, uavhengig av hvem de møter.