Hopp til hovedinnhold

Hvordan fatte matte?

Matte er mer logisk for noen enn for andre, men alle kan komme seg opp på et visst nivå med øvelse og litt tålmodighet.

Våre mattelærere, Ola Tobias Hafslund og Lars Løvstad fra Sonans Utdanning i Oslo har samlet de beste tipsene til deg som synes videregående-matte kan være vanskelig å fatte.

– Hva er det viktigste å kunne?

Begge lærerne er enige om at elever må ha kontroll på ligninger, brøk, forhold og regnerekkefølge. Det ligger i bunn i matten på hele VGS.

– Den største utfordringen hos de fleste elever er tekstoppgaver, i tillegg til det å tegne grafer for hånd, sier Løvstad.

– Hvordan bli fort god i matte?

– For å få de grunnleggende ferdighetene du trenger for å mestre og forstå matte, så er det mengdetrening som skal til. Man må jobbe jevnt og trutt uten å ta snarveier, fortsetter Løvstad.

– Det lønner det seg å drive med mengdetrening på en lur måte. Når du løser en tekstoppgave kan du begynne med å finne ut hva de spør om: Hva trenger du for å finne svaret? Alt annet er bare tekst og ikke noe å bry seg om, legger han til.

Løvstad oppfordrer elever til å ikke bruke for lang tid på å regne oppgaver fra boken:

– Boken er kun et forkurs. Eksamensoppgaver bør det derimot regnes masse av. Gjerne jevnt over hele semesteret. Det viktigste er repetisjon. Uansett hvordan du repeterer, så repeter, oppfordrer Løvstad.

– Hva hvis jeg “bare ikke forstår matte"?

– For de fleste er det ikke sant! Det er en veldig liten del av befolkningen som har dyskalkuli (tallblindhet). Jeg har bare opplevd tre elever som har hatt det i min undervisning, sier Hafslund.

– Matte handler mye om ufarliggjøring og mengdetrening. Det er lov å prøve og feile! Det er ikke sikkert at regnestykket er så vanskelig, selv om det virker sånn ved første øyekast. Matte er gøy først når man får det til. Jeg opplever stadig vekk at "lyset går opp" for elever i klasserommet, og det er gøy! smiler Løvstad.

Ikke gi opp før du har begynt!

Nøkkelen for å lykkes er at elevene må endre sitt syn på matematikken, fra noe negativt til noe positivt. Matematikk er et fag som forutsetter at man bygger stein for stein. Du kan ikke ta R-matte uten å kunne P, S og T-matte, fortsetter Hafslund.

– Det er mye forskning som viser at motivasjon er styrt av indre faktorer, det er bare eleven selv som kan bestemme seg for om de vil lykkes. Mange elever har liten tro på egne mattekunnskaper. Noen har kanskje hatt en lærer som ikke har hatt troen på dem. Andre har kanskje ikke forsøkt ordentlig, eller hatt en uheldig opplevelse og gitt opp, forklarer han.

Elever som på et tidspunkt skal ta eksamen i matte må være forberedt på at det vil kreve mye tid og arbeid, og det kan til tider være frustrerende. Du må være villig til å ofre noe for å få det til. Jeg kan love deg at når det grunnleggende er på plass, og likningene gir mening, er det ingenting i verden som er så vakkert som matte, avslutter Hafslund.

Skriv ny kommentar

Innholdet i dette feltet blir holdt privat og vil ikke bli vist offentlig.

Plain text

  • Ingen HTML-tagger tillatt.
  • Adresser til nettsider og epostadresser blir automatisk gjort om til lenker.
  • Automatisk linjeskift