Hopp til hovedinnhold

7 tips til eksamensdagen

Dagen har kommet hvor du skal vise alt du har lært dette semesteret. Selv om de fleste forberedelsene allerede er unnagjort er det fortsatt noen grep du kan gjøre for å prestere best mulig på eksamen. Her er 7 tips til selve eksamensdagen!

1. Få en god start

Sjekk hvordan du kommer deg til eksamenslokalet i forkant, og planlegg når du må reise hjemmefra. Beregn god tid så du slipper stress. Noen liker å besøke eksamensstedet dagen før, slik at de kan forberede seg mentalt på hva som venter.

2. Finn en god plass

Vær bevisst på hvor du setter deg. Kanskje liker du å sitte langt fram i lokalet så du slipper å se andre elever? Eller liker du å sitte bak så andre ikke ser deg så godt? Prøv å unngå plassen ved døren, for der blir det mye trafikk.

3. Ta med riktig mat og drikke

Lag en fristende matpakke, med frukt, grønnsaker og nok vann. Druer og rosiner gir fin energi tidlig, mens brus og sjokolade kan komme godt med hvis du går tom for krefter.

4. Du får oppgaven - hva nå?

  • Start med å lese oppgaven nøye. 
  • Ved første gjennomlesning kan oppgaven virke vanskelig. Les gjennom teksten på nytt, gjerne del for del, og ta notater hvis du får ideer og tanker underveis.
  • Oppgaveteksten blir mer forståelig hvis du skriver den med egne ord.
  • Lag en disposisjon for hvordan du skal besvare oppgaven. Hva skal først og hva er konklusjonen? Hva har du øvd på ekstra godt, som du kan utdype? Organiser svaret ditt, og sørg for at du bruker mest tid på oppgavene som gir mest uttelling.
  • Husk at dette er dagen da du skal få vise hva du kan!

5. Vær nervøs

Det kan være ubehagelig når hjertet slår fort og du blir klam i hendene. Husk at nervøsitet er kroppens måte å skjerpe sansene, og at adrenalinet som pumper rundt i kroppen faktisk hjelper deg.

Fortell deg selv at dette kommer til å gå bra. Kjenner du at stresset tar overhånd, så hjelper det å puste helt ned i magen et par ganger. Da vender du oppmerksomheten innover mot deg selv, og du kan lettere stenge ute lyder og nervøse medelever.

6. Ta en luftetur

Ta deg tid til pauser, og beveg kroppen din underveis. Frisk luft er godt for hjernen, og gjør at du kobler litt av og henter nye krefter. Kanskje du får flere gode ideer eller oppdager slurvefeil når du setter deg ned igjen.

7. Siste sjekk

Vær sikker på at du svarer på spørsmålet i oppgaven. Det kan hende at du kommer på noe smart mot slutten, og da er det dumt å dra hjem for tidlig

Lykke til på eksamen!

Skriv ny kommentar

Innholdet i dette feltet blir holdt privat og vil ikke bli vist offentlig.

Plain text

  • Ingen HTML-tagger tillatt.
  • Adresser til nettsider og epostadresser blir automatisk gjort om til lenker.
  • Automatisk linjeskift