Bli kjent med

Alisa Lønningdal Rusanova

Student ved Sonans Stavanger

- Undervisningen var eksamensrettet fra første time

Med utdanning fra Ukraina og Russland måtte Alisa Lønningdal Rusanova (27) først få generell studiekompetanse fra Norge for å komme seg inn på videre studier.

Som fremmedspråklig mener Alisa at lærerne på Sonans derfor har spilt en ekstra stor rolle.

– Jeg er imponert over lærerne her. For meg virker Sonans som en plass for dem som vil lære, mestre og ha det koselig. Jeg setter stor pris på den gjennomgående hjelpsomheten og høfligheten når lærere og rådgivere møter elever, som stiller all slags mulige spørsmål.  

-Jeg ble for eksempel godt kjent med en norsklærer som heter Karl Opsal. Han er kjempedyktig og belest og timene hans var utrolig spennende. Han fikk meg til å se annerledes på problemene, forteller hun.

Som fremmedspråklig mener Alisa at lærerne på Sonans derfor har spilt en ekstra stor rolle.

– Jeg er imponert over lærerne her. For meg virker Sonans som en plass for dem som vil lære, mestre og ha det koselig. Jeg setter stor pris på den gjennomgående hjelpsomheten og høfligheten når lærere og rådgivere møter elever, som stiller all slags mulige spørsmål.  

-Jeg ble for eksempel godt kjent med en norsklærer som heter Karl Opsal. Han er kjempedyktig og belest og timene hans var utrolig spennende. Han fikk meg til å se annerledes på problemene, forteller hun.

Sissel Margrethe Maroni, som Alisa hadde i Psykologi 1 og 2, er en annen fantastisk lærer.

– Selv om jeg var trøtt eller travel med jobb var det alltid inspirerende å være i timene hennes. Til og med jeg forstod forklaringene hennes. Det er nesten synd at Psykologi 3 ikke finnes som fag, ler hun.

Godt utbytte av kollokvier

Alisa har satt stor pris på samarbeidet med andre studenter og at undervisningen er eksamensrettet.

– Ved hjelp av tidligere eksamensoppgaver får vi god trening i både skriftlig og muntlig eksamen, men det har samtidig vært helt nødvendig for meg å få jobbe i kollokviegrupper.

 

Godt utbytte av kollokvier

Alisa har satt stor pris på samarbeidet med andre studenter og at undervisningen er eksamensrettet.

– Ved hjelp av tidligere eksamensoppgaver får vi god trening i både skriftlig og muntlig eksamen, men det har samtidig vært helt nødvendig for meg å få jobbe i kollokviegrupper.

 

I kollokviegruppene omgir man seg med folk med samme interesser, og man kan dele løse oppgaver og dele tanker med hverandre.

– Det er spennende, gøy og produktivt. Min erfaring er at mindre kollokvier gir bedre mulighet til å delta aktivt i diskusjonene, og er bedre for å øve godt i fagene man skal opp til i muntlig, sier hun.

Alisas mål etter Sonans er å starte på en utdanning i Sosialt arbeid ved Universitetet i Stavanger.

– Jeg har måttet jobbe hardt, men har bestått eksamenene mine med gode karakterer. Det skal lærerne ha skryt for. Uten energien og empatien deres hadde veien til videre studier blitt mye mer slitsom. Og kombinert med egne ambisjoner, iver og en god dose egeninnsats er jeg godt i gang med å nå målene mine, avslutter hun.

I kollokviegruppene omgir man seg med folk med samme interesser, og man kan dele løse oppgaver og dele tanker med hverandre.

– Det er spennende, gøy og produktivt. Min erfaring er at mindre kollokvier gir bedre mulighet til å delta aktivt i diskusjonene, og er bedre for å øve godt i fagene man skal opp til i muntlig, sier hun.

Alisas mål etter Sonans er å starte på en utdanning i Sosialt arbeid ved Universitetet i Stavanger.

– Jeg har måttet jobbe hardt, men har bestått eksamenene mine med gode karakterer. Det skal lærerne ha skryt for. Uten energien og empatien deres hadde veien til videre studier blitt mye mer slitsom. Og kombinert med egne ambisjoner, iver og en god dose egeninnsats er jeg godt i gang med å nå målene mine, avslutter hun.