Bli kjent med

Natalie Lundstrøm 

Student ved Sonans i Bergen 

Fikk en kickstart med ny studieteknikk

Natalie Lundstrøm (23) startet på Sonans Utdanning i Bergen for endelig å få studiekompetanse og starte på høyere utdanning. Men først måtte hun lære å lære. 

Det første Natalie gjorde da hun begynte på Sonans var å melde seg på et kurs i studieteknikk. Det gav en pangstart som har kommet henne til gode gjennom hele perioden som privatist.

– Jeg har alltid likt å lære og vil alltid lære mer. Men tiden på Sonans gav meg et helt nytt syn på skole, læring og motivasjon. Undervisningen er lagt opp til at vi må forstå hva vi skal gjøre og hvordan vi skal anvende kunnskapen vår. Jeg kan ikke si at jeg har hatt god studieteknikk eller gode lesevaner tidligere, men forbedringene kommer bare man jobber hardt nok, forteller hun.

Det første Natalie gjorde da hun begynte på Sonans var å melde seg på et kurs i studieteknikk. Det gav en pangstart som har kommet henne til gode gjennom hele perioden som privatist.

– Jeg har alltid likt å lære og vil alltid lære mer. Men tiden på Sonans gav meg et helt nytt syn på skole, læring og motivasjon. Undervisningen er lagt opp til at vi må forstå hva vi skal gjøre og hvordan vi skal anvende kunnskapen vår. Jeg kan ikke si at jeg har hatt god studieteknikk eller gode lesevaner tidligere, men forbedringene kommer bare man jobber hardt nok, forteller hun.

Med en yrkesfaglig utdanning i helse- og sosialfag fra videregående tar hun påbyggspakken for å få studiekompetanse. Målet er å begynne på en utdanning innen helse, radiografi eller tannpleie. 

– Jeg har prøvd en del forskjellig etter videregående, men ikke alt har vært like spennende eller utfordrende nok. Nå er jeg innstilt på å få studiekompetanse og heve karaktersnittet mitt, sier hun.

En personlig heiagjeng

Og Natalie er på god vei. Selv om hun har gjort den største jobben selv, trekker hun frem dyktige lærere som helt avgjørende for å lykkes.

– De er motiverende og tilgjengelige. For eksempel har mattelæreren min til tider kommet ut av klasserommet eller fra andre møter for å hjelpe meg. Det føles litt som å ha en personlig heiagjeng, sier hun.

En personlig heiagjeng

Og Natalie er på god vei. Selv om hun har gjort den største jobben selv, trekker hun frem dyktige lærere som helt avgjørende for å lykkes.

– De er motiverende og tilgjengelige. For eksempel har mattelæreren min til tider kommet ut av klasserommet eller fra andre møter for å hjelpe meg. Det føles litt som å ha en personlig heiagjeng, sier hun.

Med strykkarakterer i matte siden ungdomsskolen var hun naturlig nok nervøs for eksamen også denne gangen.

– Men jeg tenkte tilbake på den gode undervisningen fra Sonans og klarte å puste rolig. Denne gangen bestod jeg endelig! Og selv om jeg ikke fikk verdens beste karakter var det et stort steg i riktig retning for meg personlig, avslutter 23-åringen.

Med strykkarakterer i matte siden ungdomsskolen var hun naturlig nok nervøs for eksamen også denne gangen.

– Men jeg tenkte tilbake på den gode undervisningen fra Sonans og klarte å puste rolig. Denne gangen bestod jeg endelig! Og selv om jeg ikke fikk verdens beste karakter var det et stort steg i riktig retning for meg personlig, avslutter 23-åringen.