Bli kjent med

Lene Kristine Daastøl

Student ved Sonans Porsgrunn

Fra 2 i matte til lærerstudent

Lene Kristine Daastøl (26) kom inn på lærerstudiet etter å ha knekt mattekoden.

Da hun fikk beskjeden fra Samordna opptak om at hun kom inn på lærerstudiet hadde hun allerede svevd på en sky lenge. Etter 5-eren på matteeksamen rett før sommerferien.

- Jeg har bestandig slitt med matte. Før så jeg på tall og bokstaver, fikk panikk og tenkte at dette går ikke. men det er absolutt stor forskjell på hvordan jeg «angriper» en matteoppgave nå. Når jeg bruker metodene læreren min viste meg slapper jeg mer av, sier Lene.

Da hun fikk beskjeden fra Samordna opptak om at hun kom inn på lærerstudiet hadde hun allerede svevd på en sky lenge. Etter 5-eren på matteeksamen rett før sommerferien.

- Jeg har bestandig slitt med matte. Før så jeg på tall og bokstaver, fikk panikk og tenkte at dette går ikke. men det er absolutt stor forskjell på hvordan jeg «angriper» en matteoppgave nå. Når jeg bruker metodene læreren min viste meg slapper jeg mer av, sier Lene.

Nå synes hun matte er gøy.

- Det er noe jeg aldri trodde jeg skulle si. På et tidspunkt knakk jeg en kode, og etter det har jeg fått til mer og mer. Nå ser jeg lettere de logiske sammenhengene i faget. Det er veldig gøy å få mestringsfølelsen i et fag man før har slitt med.

Høye mattekrav

Høye mattekrav er en utfordring for mange som ønsker å bli lærer. Lene takker Sonans for at hun klarte å oppnå målet sitt.

- Mattelæreren min Knut Sagafos var aller viktigst for meg. Han var utrolig rolig og behersket og tok seg tid til hver enkelt elev, gjerne etter timen. Men det var også hyggelig og nyttig å ha sparrepartnere blant medelevene, sier hun.

Høye mattekrav

Høye mattekrav er en utfordring for mange som ønsker å bli lærer. Lene takker Sonans for at hun klarte å oppnå målet sitt.

- Mattelæreren min Knut Sagafos var aller viktigst for meg. Han var utrolig rolig og behersket og tok seg tid til hver enkelt elev, gjerne etter timen. Men det var også hyggelig og nyttig å ha sparrepartnere blant medelevene, sier hun.

For å forstå matte var det viktigste for Lene å jobbe jevnt og trutt.

- Jeg knakk koden ved å droppe skippertakene, samtidig begynte jeg å jobbe mer systematisk, spørre mer og bruke andre studieteknikker som passet meg bedre, avslutter den ferske lærerstudenten.

For å forstå matte var det viktigste for Lene å jobbe jevnt og trutt.

- Jeg knakk koden ved å droppe skippertakene, samtidig begynte jeg å jobbe mer systematisk, spørre mer og bruke andre studieteknikker som passet meg bedre, avslutter den ferske lærerstudenten.