Takker lærerne for toppkarakterer

Da 30 år gamle Zhila kom til Norge fra Iran som politisk flyktning, var det uten noe som helst kjennskap til språket. Nå, tre år etter, har hun oppnådd generell studiekompetanse – og en 6’er på norskeksamen.

– Jeg klarer nesten ikke å tro at det er sant ennå, men jeg bestemte meg for at jeg skulle jobbe hardt og klare det. Det gjorde jeg, takket være gode lærere, sier Zhila, som på 9 måneder har fullført 6 fag ved Sonans i Oslo – til toppkarakterer i flere av fagene.

Ikke tid til å vente med utdanning

I Iran studerte Zhila arkitektur, men i flukten fra hjemlandet mistet hun alle utdanningspapirer. Fremme i Norge var hun ikke bare kommet til et nytt og ukjent land, hun manglet også alt av vitnemål og karakterer.

– For meg kunne ikke livet gå videre uten utdanning. Det er vanskelig å starte på nytt som 30-åring i et nytt land med et helt ukjent språk, men jeg hadde ikke tid til å vente med utdanningen, sier Zhila.

Første skritt på veien ble et 6 måneders norskkurs. Deretter tok hun kontakt med en rådgiver på videregående skole, i håp om å få voksenopplæringsplass. Svaret fra skolen var nedslående: Zhila hadde ikke tilstrekkelig med norskkunnskap, og igjen sto hun på bar bakke. En reklameplakat for Sonans ble løsningen.

Forelsket i norsk litteratur

– Jeg tok kontakt med skolen, og de ga meg en sjanse. Jeg er så glad for at jeg fant Sonans, og for at jeg fikk denne muligheten til å utfordre meg selv. At det kom til å bli tøft, spesielt å ta 6 fag samtidig, fikk jeg tidlig beskjed om. Jeg trodde på meg selv og hadde et mål om å klare det, og da går det. Jeg kjente ingen, og måtte jobbe mer enn de andre elevene, men det ble enklere etter hvert.

Med generell studiekompetanse i bagasjen, er drømmen å kunne utdanne seg til sykepleier. Zhila har allerede sendt inn søknadspapirene, og gleder seg til å ta fatt på studentlivet igjen fra høsten av. Erfaringene fra Sonans tar hun med seg videre, og spesielt norsktimene med lærer Jostein Christensen er noe 30-åringen vil huske ekstra godt.

– Jeg ble forelsket i norsk litteratur da klassen med Jostein begynte, det gjorde at norsk ble et mindre skummelt fag, sier Zhila.

Hardt arbeid + gode lærere = mestring

Lærerne har ingen spesiell kompetanse på undervisning av fremmedspråklige elever, noe som gjør det umulig å gi bedre oppfølging til denne elevgruppen. En av Sonans’ styrker er imidlertid svært gode lærere, og at undervisningen alltid er eksamensrettet. Da skoleåret startet ga lærer Jostein tidlig en beskjed til Zhila: de måtte gjøre så godt de kunne, sammen. Det fungerte.

– Vi prøver å gjøre undervisningen morsom, og å formidle stoffet på en enkel og forståelig måte, samtidig som vi er 100 % rettet mot eksamen. Eksamenene i norsk er store, og vanskelige for mange, og kanskje særlig for dem som ikke har norsk som morsmål. Zhilas tilfelle viser at det er mulig for alle å nå målet sitt med hardt arbeid og forståelsesfulle lærere, forklarer Jostein.

Undervisningsformen, som baserer seg på eksempler, god oppfølging og mestringsfølelse hos elevene, er for mange av elevene med på å ta brodden av det skumle ved faget. Det, kombinert med trygghet og tydelighet med tanke på hva som kreves på muntlig eksamen, bidrar til at elevene lykkes. Selv er Zhila ikke i tvil:

– Jeg tror ikke at jeg kunne klart det uten Sonans. Jeg følte meg hele tiden veldig trygg, og at læreren spiller en viktig rolle, det er helt sikkert, sier Zhila.

I slutten av juli fikk Zhila svaret hun håpet på: Hun kom inn på sykepleiestudiet på HiOA!

Skriv ny kommentar