Hva bør du gjøre på selve eksamensdagen?

Midt i eksamenstiden er det mange som snakker om hva du bør gjøre før eksamen. Men hva bør du gjøre når selve dagen kommer?

  • Vær tidlig ute slik at du slipper å stresse unødvendig. Sjekk bussruter i forkant, og besøk gjerne eksamensstedet dagen før. Finn deg en god plass i rommet som passer for deg. Noen liker å sitte langt fram slik at de slipper å se andre elever. Andre liker å sitte bak, for da føler man seg litt mer gjemt. Finn ut hva som passer best for deg. Forsøk å unngå å bli sittende ved døren, for der er det alltid mange som går forbi.

  • Forsøk å puste rolig. Fortell deg selv at dette kommer til å gå bra. Det hjelper å puste helt ned i magen et par ganger og fokusere på deg selv. Dersom andre stresser rundt deg, unngå å la det påvirke deg.

  • Husk at dette er dagen da du skal få vise hva du kan. Det er dette du har jobbet mot den siste tiden, så ikke gi opp før du har prøvd. Ved første gjennomlesning kan oppgaven virke umulig, men les gjennom den på nytt. Ta for deg del for del. Gjør gjerne oppgaveteksten mer forståelig for deg ved å skrive den på nytt med egne ord.

  • Les hele oppgaven før du begynner. Ta gjerne korte notater underveis, slik at du får laget en plan for hvordan du skal besvare oppgaven. Sikre deg at du svarer på det du faktisk blir spurt om. Dette er helt avgjørende for at du skal lykkes.

  • Lag deg en disposisjon slik at du ser helheten i besvarelsen din. Hva skal du svare på først, og hva er konklusjonen din? Hva er det du kan ekstra godt, som du kan gå litt mer i detalj på?

  • Disponer tiden din riktig. Forsikre deg om at du får tid til å svare på de oppgavene som gir mest uttelling, og bruk all den tid du har til rådighet. Det kan hende du kommer på noe veldig smart mot slutten, og da er det dumt å gå hjem for tidlig.

  • Vær like bevisst på hva du ikke kan, som hva du kan. Denne innsikten gjør det mulig for deg å organisere svaret ditt. Vis frem alt du kan på best mulig måte, uten å avsløre det du ikke kan like godt.

  • Husk at nervøsitet er kroppens måte å skjerpe sansene dine på. Det kan være ubehagelig når hjertet slår fort og man blir klam i hendene, men stol på kroppen din. Den vil deg ditt eget beste ved å reagere på denne måten. Kroppen pumper adrenalin rundt i kroppen din for at du skal kunne takle stresset en eksamen kan være.

  • Ta pauser, og beveg kroppen din underveis. Frisk luft er godt for hjernen, og lufteturen lar deg koble litt av og hente nye krefter.

  • Spis frukt og grønt, og drikk rikelig med vann. Mange har med seg Cola og sjokolade på eksamen, og det kan være lurt å spise dette på slutten av dagen når man begynner å gå tom for krefter, men druer, rosiner og vann er det som duger aller best tidligere på dagen.

  • Hvis du kan, sørg for en god natts søvn. Lykke til på eksamen!

Ida Brattbakk
Rådgiver og karriereveileder
Sonans Trondhein

Bestill gratis rådgivning

Gå til sonans.no

Skriv ny kommentar