Fra 2 i matte til lærerstudent

Lene Kristine Daastøl (25) har endelig kommet inn på lærerstudiet etter å ha knekt mattekoden som privatist på Sonans Utdanning. 

- Nå er jeg veldig glad! Dette er noe jeg har jobbet for siden jeg fant ut at det var lærer jeg ville bli for et par år siden. Hvor glad er jeg? På en skala fra 1-10 er jeg på en 11, smiler Lene.

Hun fikk nettopp svar av Samordna opptak om at hun har kommet inn på lærerstudiet ved Universitetet i Oslo. Lene har svevd på en sky helt siden hun fikk 5 på eksamen i matte 2P rett før sommeren. På høstsemesteret i 2016 fikk hun 4 på eksamen i matte 1P.

- Jeg har bestandig slitt med matte. Aldri i verden om jeg hadde klart å opparbeide en god forståelse for matematikk på egenhånd, fortsetter hun. 

Bestill gratis rådgivning

Knakk mattekoden

- Det er absolutt stor forskjell på hvordan jeg «angriper» en matteoppgave nå. Før så jeg på tall og bokstaver, fikk panikk og tenkte at dette går ikke. Men når jeg bruker metodene som læreren min viste meg slapper jeg mer av når jeg ser dem, sier Lene.

Nå synes hun matte er gøy.

- Det er noe jeg aldri trodde jeg skulle si. På et tidspunkt knakk jeg en kode, og etter det har jeg fått til mer og mer og nå ser jeg lettere de logiske sammenhengene i faget. Det er veldig gøy å sitte igjen med en mestringsfølelse i et fag man før har slitt med.

Høyere karakterkrav

Høsten 2016 ble opptakskravene til lærerutdanningene skjerpet. Karakterkravet i matte ble hevet fra 3 til 4. Høyere mattekrav er en utfordring for mange som ønsker å bli lærer. Lene takker læreren for at hun klarte å oppnå målet sitt.

- Ettersom jeg bare skulle ta matte på Sonans Utdanning, var det læreren min Knut Sagafos som var aller viktigst for meg. Men det var også hyggelig og nyttig å ha sparrepartnere blant medelevene, sier hun.

Er det noe med undervisningen du kan ta med deg til du en gang blir lærer selv?

- Ja. Mattelæreren min var utrolig rolig og behersket og tok seg tid til hver enkelt elev, gjerne etter timen. En slik tålmodighet må jeg nok trene litt på å ha, ler Lene.

Nye studieteknikker

Ettersom Lene slet med å forstå matte måtte hun legge om på sine egne studieteknikker. For henne var det viktigste å jobbe jevnt og trutt.

- Jeg knakk koden ved å droppe skippertakene samtidig som jeg begynte å jobbe mer systematisk, spørre mer og bruke andre studieteknikker som passet meg bedre, avslutter den ferske lærerstudenten.

Sjekk snittet ditt

Skriv ny kommentar